2009-06-29

Hells Week

Utan tvekan en av de suraste veckorna jag varit med om. Fast på sätt och vis var det under så att säga angenäma omständigheter. Men varför ska det vara så djävla tre-bestämt när saker bestämmer sig för att djävlas.

Onsdag: premiärtur med Nadja över Roxen till Berg. Vädret perfekt, blåser lite lätt. GPS är med, med sjökort i, och telefonerna är med och fotas med. Konstaterar att Nokian utan backlight (trasigt ju) inte går att avläsa resultat av i det starka solljuset, men att det skulle varit bra då den har lättare hanteringen för att skicka bilder än vad Ericsson-nallen från jobbet har. Det var hur som helst det sista jag såg av Nokianallen. Kommer fram till Berg efter visit på Herr Gårman-statyn ute på vågbrytaren och intar naturligtvis glass. Inser att jag inte har någon telefon med mig på promenaden upp till kiosken. Trodde väl att jag skulle återfinna den när jag mönstrade av i motorbåtshamnen, men så icke. suck. Vände ut och in på alla skrymslena men ingen skymt av den. Så nog för att det var dags att byta telefon, det kändes först som en välartad puff på vägen att faktiskt fixa en ny. Men när man inser att man pröjsat 50spänn i månaden i två år för den så känns det lite surt.

Efter detta hem och sova, sen jobba, sen en cachingtur på stan. Kan inte hitta GPS'en. Argh. Får ialla fall lite städat medans jag letar efter den. Ger upp och cyklar till bilen för att se om den är där. Och visst var den det. Tänker mig hem för en macka innan jag ger mig ut på turen efter den nya cachen Don't Break the Bottle. Ställer cykeln utanför porten, låser den och tar med GPS'en upp. Sofar so good. Men. En macka blev till en pasta portion framför TV'n varpå jag somnade. Vaknade senare och förpassade mig till sängen. Så någon cachingtripp eller FTF-försök blev det inte.

Vaknar som man bör på morgonen och tänker ta mig cyklandes till jobbet. Men se nej, det fick jag inte. Någon har under natten norpat min hoj. Det står mest standardcyklar kvar i stället. Argh. Gaah. Faan. Surt. Mega-surt.

Men som alla vet så räcker det inte med två eländen, för alla vet ju att det är tre som gäller. Så inför lördagens och söndagens båtturer med Nadja så jag till att sätta snören på allt och ha GPS'en i karbinhaken runt skärpet. Så friden och fröjden varar genom hela Kinda kanal, från LMBK till Sturefors, och därifrån ända till Rimforsa. Väl framme och anlagda vid kajen och avlastade med allt, så ska jag bara svabba av däcket, ber Christer langa moppen ur förpiken. Hoppar upp på taket för att nå det uppsträckta skaftet, och hör taket knaka till när jag kliver upp. Tar moppen och Christer undrar om jag tappat något. Tittar runt och erinrar mig att det lät som grus åkt ur skon. Ser några bubblor i vattnet men inser inte vad som saknas. Först näsr svabbningen är klar och jag samlar i hop mina saker på bryggan inser jag att något saknas: både GPS och karbinhake är borta. Minns bubblorna. Badbyxor på. Ut och bada igen. Tur att det inte var så kallt. Men med sikt noll. Grumligt och mörkt. ca 2,5 m djupt. Dyka ner krafsa upp och andas. Ner med fötterna och veva runt. Det går en kvart och orken är inte med. Och uppgivenheten kommer. Då hoppar Jeonas i och dyker en gång. Han dyker två. Hans bihålor slutar att proterstera tillfälligt. Han dyker ett par gånger till. Och så ett sista försök en bit längre bort. Han är borta en stund, och en stund till, och lite till, sen kommer han upp och kastar en "mussla med garmin-färg" åt mitt håll. Och visst har han hittat den och jag får fatt i den vid mina fötter. I gott 20 minuter har den legat i bottenslammet. Men displayen är på om än vattenfylld. Texten som visas åt fel håll säger prompt "Acquiring Satellites".

Sliter omedelbart ut batterierna och hoppas på det bästa. Huha.

Väl hemma skruvades den isär och sattes på tork. Värmen i mitt kök borde kunna torka ur den under dagen. Och när jag nu kom hem efter jobbet så fanns där inget annat att göra än att skruva ihop den och slå på den och hålla tummarnal.





Believe it or not. Den funkar. Puh. Men hur länge? Ja det lär jag bli varse vad det lider.
Men för att summera. En GPS som inte flyter. Typ korkat. (eller okorkat för korkar flyter). En GPS som sjunker och har samma färg som lerig dy. Typ idiotiskt.
Så till GPS:en bör följande göras: orange-målas. Utrustas med fasskruvad flottör. Samt först skickas på service för att få nytt gummi till antennen så att den inte läcker.

Blogged with the Flock Browser





Inga kommentarer: